vuller English version
Begin » Nieuws » De Goden verzoeken - Rituelen in het Hindoe├»sme 
vuller
"Hoe kan Gods liefde in iemand blijven die meer dan genoeg heeft om van te bestaan, maar zijn hart toesluit voor een broeder of zuster die hij gebrek ziet lijden?"

Johannes, apostel van Jezus Christus, eind 1e eeuw
Twee Indiase mannen op de fiets.

 

Uitgebreid zoeken

Inloggen
vuller

De Goden verzoeken - Rituelen in het Hindoeïsme

Bericht geplaatst op: 10-5-2006 15:13 Door A.S. Van Der Lugt

Op 2 mei 2006 reizen Simon van der Lugt en ondergetekende af naar het Tropenmuseum in Amsterdam om de Goden te verzoeken. De engelse naam van de daar gehouden tentoonstelling over ‘rituelen in het Hindoeïsme’ is treffender: ‘Dealing with the Gods’. Onderhandelen met je goden is typerend voor de godsdienst van de hindu’s. We zijn benieuwd en ... op onze hoede. Bij de kassa is het meteen al raak, als een klein medaillon van Krishna in onze handen wordt gestopt. Een aantrekkelijke folder met voorop het logo van de expositie, de goddelijke lotusbloem omzoomd door twee handen, wijst ons op de zoektocht naar liefde, rijkdom en wijsheid. Wij besluiten de liefde als meeste van de drie, naar goed Paulinisch gebruik voor het laatst te bewaren. Elke weg heeft een eigen kleur en met een dito kaart kunnen diverse vitrines geactiveerd worden. Zo word je beloond met een verlicht plaatje als je de voeten van Vishnu masseert, een voortdurende bezigheid van zijn ega Lakshmi, ook godin van de rijkdom. Zij gaat ook over de uiterlijke schoonheid, die vergaat, leuk weergegeven door een draaiende spiegel waarbij de beeltenis van de schone godin wordt afgewisseld met je eigen spiegelbeeld. Wel slecht voor je karma! Dit kan overigens weer snel worden vergeten door in de yoga-hoek in lotushouding te gaan zitten voor een levensgrote spiegel en starend opgaan in het niets van de opperste gelukzaligheid of te gaan dansen als Shiva en je te laten fotograferen tussen de Bollywood sterren, die zeer populair zijn bij de Hindoestanen.

Centraal staat een tempeltje opgesteld, waar veel informatie is over de verschillende godinnen en goden, elk met hun eigen rijdier en de onafscheidelijke attributen. In knusse hoekjes worden diverse aspecten van de hindu cultuur en vooral de godsdienst uitgebeeld of op video vertoond, alles voorzien van tekstuele uitleg. Er is veel aandacht voor het offerritueel, ook voor de ‘huis puja’. Voor de reinigings- en offerrituelen, op een groot scherm uitgevoerd door een pandit onder eindeloos reciteren van eeuwenoude mantra’s, moet je wel geduld aan de dag leggen. Naast de hoofdstroom van het Hindoeïsme was er ook aandacht voor de primitievere natuurgodsdiensten en de Arya, een late hervorming binnen het Hindoeïsme, waarin de oude Vedische offerrituelen centraal staan en er een ware beeldenstorm heeft plaatsgevonden.

De weg van de wijsheid werd verlicht door Ganesha, de populaire god met het olifantshoofd. Zijn schepping uit badvuil en zeepresten was er een uit pure verveling door zijn moeder Parvati, die schromelijk verwaarloosd werd door haar echtgenoot Shiva, de vernietigende god. Hij bracht dit meteen in praktijk door zijn net geschapen zoontje het hoofd af te slaan (even Apeldoorn bellen). Er moest eerst een olifant een ‘kopje kleiner’ worden gemaakt om Ganesha weer van een hoofd te voorzien. Daarom is hij het symbool van de wijsheid en is uit dien hoofde ook behulpzaam bij het opruimen van obstakels. Je wordt door een druk op de knop in de gelegenheid gesteld om Ganesha te verzoeken een obstakel bij je weg te nemen, wat door een pubermeisje in praktijk werd gebracht door verwachtingsvol op de knop ‘liefde‘ te drukken. Zo kun je op jou beurt door de goden verzocht worden! Maar voor liefde kun je beter bij Krishna zijn. Deze achtste incarnatie van Vishnu, als kind al schromelijk verwend en later met zijn verlokkend fluitspel verliefde herderinnetjes verleidend, wordt heden ten dage nog door miljoenen Indiërs vurig vereerd. Hij is ook de bekendste hindu godheid bij ons westerlingen.

Aan het eind van de drie wegen staat je nog een verzoeking te wachten. Je kunt de kaartjes gebruiken om een ‘offerande’ te doen aan de god die jou op de weg heeft begeleid, dit in de vorm van een wens. Gelukkig kan het kaartje ook gewoon worden gedeponeerd. We verlaten deze tentoonstelling met ‘voor elk wat wils’ en zetten koers naar het souvenirwinkeltje, waar dit nog eens wordt bevestigd en ook wij ons laten verleiden tot aankopen onder motto’s als ‘handig die boekenlegger’ en ‘dit kan mooi op de cursus van pas komen’. Het hindoeïsme is hier een bijna vrolijke en laagdrempelige religie met veel keuzemogelijkheden voor de postmoderne mens. Je zou er bijna gelukkig bij worden. Gelukkig, maar niet verlost. Daar is een andere incarnatie voor nodig geweest. Elkaar bemoedigend met die blijde boodschap keren wij deze boeiende expositie de rug toe en gaan huiswaarts.

Johan C. Twilt

folder van de tentoonstelling:/plaatjes/tropenmuseum.jpg
  © 2005-2006 Evangelie & Hindoes. | Grafisch ontwerp: Marjan Geerts | Techniek: Jan Pieter Waagmeester |
Deze pagina is geschreven conform XHTML 1.1. Fout gevonden in deze site? Mail naar de webmaster